maanantai 8. huhtikuuta 2013

Vähän korjausta edelliseen kirjoitukseen ja agiepikset

Eli taisin ilmaista itseni vähän väärin, eli ei Tontun virettä pidä laskea, vaan sitä, että aivot pitää olla mukana. Tähän sain myös hyvän (kiitos Marika), eli koira vain pois hallista ja autoon. Sen jälkeen vähän ajan kuluttua uudelleen. Laitoin sen viimeksi maahan, mikä ei ollut hyvä idea, siksi  että se ei vaikuttanut siten kuin olisin halunnut.

Tänään käytiin oman seuran agiepiksissä testaamassa taso. Ekana oli möllirata, ja Tonttu menikin jo toisena. En ehtinyt siis käytännössä lainkaan totuttaa Tonttua häiriöön. Kun olin ottamassa pantaa Tontulta pois, niin Tonttu katsoi taakse ja murisi. Eli minulla ei todellakaan ollut luottoa koiraa jättää istumaan, sillä se olisi voinut kääntyä ja lähteä rallattelemaan. Lähdettiin sitten yhtäaikaa, ja tehtiin oikein hieno rata. :) Nolla siis ja sijoitus toinen. Teki hyvät kontaktit!

Osallistuimme myös kilpailevien radalle, joka meni häiriötreenamiseksi. Lähdössä jälleen sama juttu, eli oli ihan lähdössä toiseen suuntaan murinan kera... Tässä oli pakko vähän yrittää jättää koiraa taakse, sillä toka este oli takaakierto. Ajattelin tehdä sen saksalaisella, sillä emme ole vielä treenanneet pakkovalssia. Pakkovalssi siis treenattavien asioiden listalle. No Tonttu jäi vähän huonosti ja kiersi ekan esteen. Siitä sitten hän kippuralla suoraa ravia tuomarin luokse... Ja siitä meinasi vielä lähteä eteenpäin, onneksi sain koiran jollain tapaa hanskaan. No siitä palattiin lähtöön ja ihan lentävällä lähdöllä lähdettiin. Tokalta esteeltä HYL, kun hyppäsi hypyn suoraan, eikä kiertänyt takaa. Rataa ei ole videolla, mutta olen varma, että ohjauksesta ja minun sijoittumisesta johtuen takaakierto epäonnistui. Otin sen hypyn uudelleen ja Tonttu pysähtyi esteen taakse, josta sitten paikalta hyppäsi. Sen jälkeen puomille, ja pysähtyi liian aikaisin. En ymmärrä! Toinen harjoiteltava asia on siis vielä alastulon paikan varmistaminen. Sen jälkeen ihan ok rataa, A:n alastulolta meinasi lähteä ilman lupaa, mutta aivot pelasi, ja jäi oikeaan asentoon. Hyvä! Sen jälkeen oli ohjaajan vuoro mokata. Jostain syystä olin katsonut, että pituuden jälkeen koiran linja olisi siten, että meni väärän päähän putkea. Joten Tonttu oli siinä minun edelläni jo menossa ihan oikeaan päähän putkea, kun sanoin Tonttu. Tonttu sitten kääntyi ja teki parit piruetit. Olisi siis pitänyt vain sanoa putkeen putkeen. No loppurata taas ihan ok menoa. Mun oma asenne ei ehkä ollut enää parhaillaan, vaikka yritinkin tsempata. Oma asenteeni taisi aavistuksen laskea jo siinä vaiheessa, kun Tonttu lähti tuomarin luokse.

Summa summarum. Vaikka olin ajatellut ilmoittaa Tontun Imatran virallisiin agikisoihin, jotka järjesteään LAU:n hallissa, niin en ilmoita. En halua mennä virallisiin, jos en voi luottaa koiraani. En halua, että olen lähdössä epävarma siitä, lähteekö se taaksepäin toisien koirien luokse vai minun kanssani tekemään rataa. Yritetään käydä nyt vaan mahdollisimman paljon epiksiä ja treenata niissä häiriötä, ja katsoa sitten milloin Tonttu on valmis virallisiin, eli milloin kestää häiriön. Periaatteessa ei olisi niin suuri luottamuspula, jos tietäisin, että se karkaisi, niin se olisi ystävällinen toisille koirille, mutta tiedän, että se ei ole, vaan tappeluhan siitä syntyisi. Niin sen takia, mulla täytyy olla täysi luottamus koiraan, ennen kuin mennään virallisiin.


2 kommenttia:

  1. "Rataa ei ole videolla, mutta olen varma, että ohjauksesta ja minun sijoittumisesta johtuen takaakierto epäonnistui."
    Olet aivan oikeassa ;D
    Käyt vaan nyt Tontun kanssa mahdollisimman paljon häiirössä ottamassa paikallaan oloa. Esim ensi viikonlopuuna kisoihin sinne yleisön sekaan vaan istumaan (lämppäesteitäkin hyväksi käyttäen), superpalkkaa pysymisestä. Otat vaikka jonkun varmistamaan, ettei lähde haahuilemaan.

    VastaaPoista
  2. Jep, jep. Tarkoituksena on käydä treenaamassa häiriössä, jotta se ei olisi muista koirista niin tulisilla hiilillä, vaan pystyisi keskittymään.

    VastaaPoista