torstai 3. marraskuuta 2011

Tiistain agit ja tokot

Tiistaina agitreeneissä yritettiin siirtää sisällä harjoiteltuja kontakteja oikealle kontaktille. Ei toiminut. Mun pitäisi päästä itekseen hallille naksun kanssa, jotta Tonttu tarjoaisi oikeaa asentoa samalla tavoin kun nyt sisällä menee koske sanalla oikeaan asentoon. Ryhmätreeneissä tuntuu, että on koko ajan kiire kiire, joten ei malta tälläistä treenata (siihenhän voisi mennä koko tunti...). Mutta sitten tehtiin puomia virityksenä. Tontusta on ollut vähän jännä kävellä puomia pitkin (siis kun puomi on maassa), joten tehtiin matala puomi pöytää apuna käyttäen. Ihan vapaaehtoisesti Tonttu käveli puomia, hyvä hyvä! Mutta tosiaan ekaksi pitää opettaa alastulo, ennen kuin voi ottaa puomia lisää. Lopuksi tehtiin putki hyppy putki -pätkä pariin otteeseen. Vaikuttaa sille, että Tontun kanssa ei tule motivaatio-ongelmia, se osaa hyvin jo komentaa lähtöä. Okei, olen ottanut tiukan linjan, eli se ei saa lupaa ennen kuin on hiljaa ja paikallaan. Ehkä jotain olen oppinut Leimun kanssa tekemistä virheistä. Leimuhan ei siis pysynyt paikoillaan lähdössä.

Treeneistä käveltiin loppuverkaksi kotiin, ja melkein heti lähdettiin treenaamaan tokoa jäähallin parkkikselle. Mulla ei oikein ollut suunnitelmaa, mitä haluan tehdä, joten tehtiin lelulla noudon alkeita. Toi lelun minulle asti. Juokseva lapsi-ryhmä oli vähän liian iso häiriö, ja Tonttu lähti lasten mukaan juoksemaan... Oli siis juuri silloin irti, kun olin heittänyt sille lelun, jonka sen piti tuoda minulle. Muutenhan Tonttu on aika pitkälti hihnassa tokotreeneissä, kun ei vielä kauheasti ole häiriökestävyyttä. Sen jälkeen tehtiin istumisia. Tokalla setillä tehtiin maahanmenoa sekä harjoiteltiin sivulletuloa.

Jotta päivä olisi täydellinen, lähdimme vielä koirapuistoon. Ekaksi kävimme katsomassa, millaista porukkaa siellä on, no siellä oli enimmäkseen narttuja ja muutama vanhempi uros, joten uskaltauduttiin menemään. Koirapuistoilu sujui oikein hyvin. Tonttu sai leikkiä monen eri koiran kanssa. Luulin, että minulla olisi väsynyt koira kotin tultuamme, kaikkea vielä. Istusessani sohvalla katsomassa TV:tä Tonttu toi lelua varmaan puolen tunnin ajan ennen kuin väsähti.

Tontun kanssa ollaan tehty paljon naksua. Aloin jo opettaa noutoakin naksulla. Yksi päivä minulla oli myös tunnistuskapula mukana lenkillä, mutta se oli tipahtunut jonnekin ennen kuin ehdin testata sitä. Siskoni sanoi, että Tontusta pitäisi tehdä pk-koira. No katsotaan, jälkeä voisi alkaa tehdä, varsinkin vielä, kun maa ei edes ole jäätynyt. Harmi, että pimeä tulee jo niin aikaisin, että töitten jälkeen ei pysty tekemään mitään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti